به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در محل سازمان مدیریت صنعتی کشور، در سخنرانی با عنوان «نشر دیجیتال محمل ورود به همه انواع نشر: همه رسانهای و چند رسانهای شدن نشر روابط عمومیها»، با اشاره به چالشهای موجود میان فناوری و فرهنگ در عرصه عمومی، گفت: ما نیازمند نوعی تفکیک در عرصه فناوریها هستیم که بر اساس آن بتوان میان آن وجه فناوری که نیازمند بومیسازی بر اساس بایستههای فرهنگی است و آن وجهی که میتواند به صورت عمومی در سطح اجتماعی فعال باشد، تمایز قائل شد.
- فناوری امری انسانی و دارای زیرساختی بنام معرفت است
وی افزود: با نگاهی که به نیازهای انسان در عرصه فناوری وجود دارد، میتوان فناوری را امری انسانی تلقی کرد که دارای زیرساختی بنام معرفت است و این معرفت در یک مسیر تکاملی به دانش و الگو تبدیل شده به دنبال آن در عرصه صنعت تبدیل آن به ماشین و فناوریهای جدید را شاهد هستیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهرانادامه داد: ما فنآوریهایی داریم که با تسامح میتوان آن را فنآوری جهانی تلقی کرد چراکه جنبه عام گرایانهای دارند و میتوان به آنها فناوریهای سخت یا سخت افزارهای فنآوری گفت.
وی افزود: این فنآوری سخت در میان همه ملتها و فرهنگها مصرف مشترک دارد حال آنکه برخی فنآوریها به ارائه روش زندگی و سبک زندگی میپردازند که از جنس فنآوریهای سخت نبوده؛ گاهی میتواند سبب شکاف نسلی شود چرا که این فنآوریها با عنوان فنآوریهای نرم مبتنی بر بنیان اجتماعی متفاوتی هستند.
- در معماری شهری بایستی به ویژگیهای تاریخی توجه جدی شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبا تأکید بر لزوم رعایت مؤلفههای بومی در فنآوریهای مرتبط با معماری شهری خاطرنشان کرد: در طراحی معماری شهری بایستی به پیوستگی ویژگیهای تاریخی توجه جدی شود.
وی افزد: همه فنآوریهای بزرگ نیازمند ملاحظات پیوستنگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: روابط عمومی جدید، پیوند ناگسستنی با انواع نشر الکترونیک دارد و روابط عمومی در بستر رقومی (دیجیتال) توانایی خلق انواع تنوعهای محتوایی (از قبیل توانایی خلق الگوریتمهای پیوند یکی به یکی، یکی به همه و همه به همه) را داراست.
- با ایجاد نشر دیجیتال، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت
وی افزود: ما با دو فضایی شدن نشر مواجه شدهایم و این نکته حائز اهمیت است که با ایجاد نشردیجیتال در مقابل نشر فیزیکی قدیم، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با افزوده شدن نشر الکترونیک به نشر چاپی، دو فضایی شدن نشر رقم خورده است و نشر دیجیتال عرصهای برای ورود به همه انواع نشر رسانهای است.
- نشر الکترونیک شیوه نوین انتشار مطالب است که در تمامی مراحل تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است
دکتر عاملی با ارائه تعریفی از ویژگیهای نشر آنالوگ (فیزیکی) و نشر الکترونیک خاطرنشان کرد: نشر الکترونیک را میتوان شیوه نوین یا انتشار مطالب دانست که در تمامی مراحل خلق، ویرایش، نقد، نشر، توزیع و خوانش تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است.
وی افزود: اگر در گذشته کتابخانه منبع نشر بود امروز پایگاه دادهها چنین نقشی را پیدا کرده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: رابطه بین نویسنده، ناشر، فروشنده، کتابدار و خواننده در نشر دیجیتال عملکرد پیچیدهتری نسبت به مدلهای آنالوگ دارد.
دکتر عاملی با ارائه تعریفی از بستر تحولات عرصه دیجیتال، تأکید کرد: در بستر تحولات وب، پیوستاری از تحول وب یک به وب پنج را شاهد بودهایم.
وی افزود: وب یک وب اطلاعرسانی بود که در آن فرق چندانی با عرضه یکسویه در چرخه نشر کتاب وجود نداشت حال آنکه وب دو عرصه نشر تعامل الکترونیک است که امکان بازخورد و مشارکت را برای خواننده فراهم میکند.
دکتر عاملی ادامه داد: در وب سه، نشر معنایی الکترونیک است که همان وب معناگراست و در آن قابلیت تحلیل انواع داده و مقرون به صرفه بودن، کنترل بیشتر و سرعت بیشتر را شاهد هستیم حال آنکه در وب چهار با عرصه وب هوشمند مواجهیم که در آن قدرت مدیریت محتوا، هوشمند بودن و تشخیص مخاطب از طریق ریزدوربینها فراهم شده است.
- در وب ۵ نشر یکپارچه الکترونیک داریم که فاصلهها از بین میرود
وی افزود: در وب ۵ نشر یکپارچه الکترونیک داریم که در آن فاصله میان «این» و «آن» از بین میرود و این عرصه هم اکنون در حال نهادینه شدن و تکامل است.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: نشر الکترونیک با تبدیل صدا به نوشتار و نوشتار به صدا و همچنین با ارائه اینفوگرافی تغییرات گستردهای را در عرصه نشر در سطح ناشر، مخاطب، دسترسیپذیری محتوا و همچنین توسعه فهم دادهها و اطلاعات در قالب محتواهای گرافیکی فراهم کرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستهبندی محتوای نشر به چهار دسته محتوای ایستا، محتوای پویا، محتوای تعاملی و همچنین نشر الکترونیک هوشمند، بیان کرد: محتوای ایستا محتوای ثابتی است که دارای نقاط قوتی چون ساده بودن تولید و هزینه پایین است؛ مثل اینفوگرافیها که بر اساس آمار آپلود هر یک اینفوگراف به طور میانگین ۱۲ درصد افزایش بازدید به همراه دارد.
- در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۱ درصد ناشران کانادا کتابهای صوتی دیجیتال را عرضه کردند
وی افزود: کتاب دیجیتال نوشتاری و صوتی جزو دادههای ایستا است و در سال ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۶۱ درصد از ناشران کانادا کتابهای صوتی دیجیتال را عرضه کردند ضمن آنکه در سال ۲۱۰۷ میلادی ۳۶ درصد از جمعیت آمریکا به کتب صوتی گوش دادهاند و درآمد کتابهای صوتی در حدود ۲.۵ میلیارد دلار است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در دستهبندی دوم، محتوای الکترونیک پویا قرار دارد که به طور مرتب بر اساس جدیدترین اتفاقات و اطلاعات در دسترس در حال بهروز رسانی است و نمونه آن پایگاه اطلاعات داده سیویلیکا (Civilica) است.
- با مشارکت کاربران در فرآیند دادهگذاری عملکرد گستردهتری به دست خواهد آمد
وی افزود: در فرآیند دادهگذاری اگر بنا باشد خود سازمان عهدهدار دادهگذاری شود، فرآیند ارائه داده دچار اختلال میشود، اما اگر خود کاربران در مسیر تولید محتوا قرار گیرند، عملکرد گستردهتری به دست خواهد آمد که تحت عنوان (Crowd Sourcing) از آن یاد میشود و با ایجاد زنجیره بلاکچین میتوان اعتبار تولید محتوا توسط مخاطبان را اعتباربخشی داد.
دکتر عاملی ادامه داد: نشر الکترونیک تعاملی مثل ویکیپدیا بر اساس درگیری مشارکت و تعامل درونداد کاربر تعریف میشود که عموماً توسط یک فرد یا سازمان تولید نمیشود و نقطه قوت آن مشارکت و درگیری کاربران و همچنین هزینه پایین و سهولت استفاده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نشر الکترونیک هوشمند، ظرفیت چهارم در نشر الکترونیک است که در آن محتوا بر اساس خواننده تغییر میکند و بر محتوای شخصی شدن تأکید دارد.
وی افزود: نشر هوشمند ادامه نشر واقعیت مجازی است که امروزه در مفهوم واقعیت گسترده Extended Reality از آن تعبیر میشود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: نشر هوشمند تلاش میکند خصیصههای طبیعی و انسانی را خوب فهم کند و نمونه آن پایگاه CIRCA است که یک نرمافزار خبررسان هوشمند است که به کاربران اجازه میدهد اخبار را در هر دستگاه هوشمندی ببینند.
- روابط عمومی باید نقش عمقبخشی به فهم و اندیشه برای ذینفعان را فراهم کند
وی افزود: روابط عمومی باید نقش عمقبخشی به فهم و اندیشه و تأمین فرصت تنوع نشر الکترونیک را برای جامعه ذینفعان فراهم کند تا هم تنوع و تکثر را فراهم کرده باشیم و هم استفاده مؤثر و کیفی فراهم شده باشد.
دکتر عاملی در پایان جمعبندی کرد که روابط عمومیها ضمن تامین تنوع نشر الکترونیک لازم است بجای نگاهی سطحی و طوطیوار به محتوا، شرایط تامین و تعمیق فهم را دنبال کند و صرفا به زیباسازی نشر اکتفا نکنند و زیبابینی و لایههای نادیده متن را تقویت کنند.
نظر شما